Καινοτόμα Προγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-2015

  • Πολιτιστικά Προγράμματα της Γ΄τάξης με θέμα:

“Παιχνίδια από την αλάνα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή”

“Οι 12 Θεοί του Ολύμπου”

  • Περιβαλλοντικό πρόγραμμα της Ε΄τάξης με θέμα:

“Εξοικονόμηση ενέργειας”

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ  2017-2018

Πολιτιστικό πρόγραμμα της Β΄τάξης με θέμα: “Θεόφιλος- Η τέχνη ενάντια στη βία”:

ΣΤΟΧΟΙ:

 

  • Να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του Θεόφιλου.
  • Να αποδεχθούν τη διαφορετικότητα.
  • Να αποκτήσουν ενσυναίσθηση.
  • Να εκφράσουν συναισθήματα.
  • Να εκφράσουν προφορικά και γραπτά σκέψεις , ιδέες, γνώμες.
  • Να αφηγηθούν προφορικά και γραπτά.
  • Να εκφραστούν μέσω δικών τους εικαστικών δημιουργιών
  • Να θαυμάσουν έργα τέχνης και να προσεγγίσουν αυτόν τον μαγικό κόσμο.
  • Να γνωρίσουν παραδοσιακούς σκοπούς καθώς και μουσικά όργανα και να ξεχωρίσουν/ διακρίνουν  τους  ήχους τους.
  • Να γνωρίσουν τους ήρωες του 1821 και να αναγνωρίσουν τη θυσία τους.
  • Να γνωρίσουν  παραδοσιακά επαγγέλματα και γενικά έναν παλιότερο τρόπο ζωής.
  • Να συγκρίνουν, να κρίνουν και να εξάγουν συμπεράσματα.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

Α.ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ- ΕΜΦΑΣΗ  ΣΤΗΝ  ΑΠΟΔΟΧΗ  ΤΗΣ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

 

  1. Προβολή Power Point –βιογραφία του Θεόφιλου.  Δώσαμε έμφαση στη διαφορετικότητα, στον κοινωνικό αποκλεισμό κλπ.  

2. Δημιουργική γραφή- παραγωγή γραπτού  λόγου με αφορμή τη βιογραφία του Θεόφιλου ( Ο Θεόφιλος γίνεται διάσημος, Ξαναντύνουμε το Θεόφιλο, Αλλάζουμε τα κακώς κείμενα, Παντρεύουμε το Θεόφιλο, Η ζωή του Θεόφιλου … αντίθετα )

        3.Ακολουθήσαμε τα ταξίδια του στο χάρτη και φτιάξαμε το αραχνόγραμμα της ζωής του   με την τεχνική της ιδεοθύελλας.

 

4. Αν ο Θεόφιλος ήταν φίλος μου…- Φτιάξαμε το δέντρο της φιλίας.

5. Παιχνίδι ρόλων:

  • Θεόφιλος και οικογένεια
  • Θεόφιλος και δάσκαλος
  • Θεόφιλος και συμμαθητές
  • Θεόφιλος και συγχωριανοί
  • Θεόφιλος και θαμώνες καφενείου

Β. ΟΜΑΔΙΚΟΤΗΤΑ,  ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΣΗ

 

Με αφορμή τον πίνακα του Θεόφιλου « Ο  χορός των Μεγάρων”

  1. συζητήσαμε για τη δύναμη  της ομάδας, για το αρμονικό σφιχταγκάλιασμα των ανθρώπων, την αναγκαιότητα της συνεργασίας κλπ .
  2. Τα παιδιά προσπαθησαν να αναπαραστήσουν τον πίνακα:
  3. Χόρεψαν σφιχταγκαλιασμένοι, όπως οι Μεγαρείς του πίνακα, παραδοσιακούς σκοπούς.
  4. Έγινε μια πρώτη γνωριμία με την παραδοσιακή μας  μουσική, τα παραδοσιακά  μας όργανα  και   κάποιους  παραδοσιακούς  χορούς.

Γ.  ΘΕΟΦΙΛΟΣ  ΚΑΙ  ΜΟΥΣΙΚΗ

Δείξαμε στα παιδιά διάφορους  πίνακες του Θεόφιλου.

  1. Έγραψαν  λεζάντες , συλλέγοντας πληροφορίες από κείμενα που τους δόθηκαν για τους πίνακες.
  2. Περιέγραψαν τα μουσικά όργανα που εικονίζονται στους πίνακες.  
  3. Άκουσαν τα μουσικά όργανα και προσπάθησαν να τα αναγνωρίσουν – ξεχωρίσουν.
  4. Ζωγράφισαν μουσικά όργανα.
  5. Άκουσαν παραδοσιακούς σκοπούς από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας και προσπάθησαν να χορέψουν τους πιο απλούς.
  6. Επισκεφτήκαμε τη  Φιλαρμονική Εταιρεία Λευκάδας. Γνωριμία με πνευστά και κρουστά μουσικά όργανα.

 

Δ. ΘΕΟΦΙΛΟΣ  ΚΑΙ  ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ  ΦΟΡΕΣΙΑ

 

  1. Δείξαμε διάφορους πίνακες του Θεόφιλου, αλλά και του Γιάννη Τσαρούχη ,καθώς επίσης και συλλεκτικά γραμματόσημα με θέμα την ελ. παραδοσιακή φορεσιά.
  1. Ζωγράφισαν τα δικά τους μοτίβα πάνω σε έτοιμα σκίτσα παραδοσιακών  φορεσιών. Ένταξαν τις φιγούρες σε  δικό τους φόντο, δημιουργώντας έτσι έναν δικό τους πίνακα. Υπέγραψαν κι έβαλαν τίτλο στα έργα τους.

Ε. ΘΕΟΦΙΛΟΣ  ΚΑΙ  1821

Είχαμε συχνά παρατηρήσει και συζητήσει με τα παιδιά για τη δικαιολογημένη  αγάπη του Θεόφιλου για την ελ. ιστορία  και κυρίως για τους  ήρωες  του ’21.

  • Παρουσιάσαμε τα βασικά σημεία της Επανάστασης το ’21, με την επίδειξη εικόνων.
  • Παρουσιάσαμε πίνακες άλλων ζωγράφων που αποθανάτισαν τις μάχες και τους  ήρωες . Δώσαμε στα  παιδιά πληροφορίες για αυτά.
  • Σύγκριναν.
  • Γράψαμε λεζάντες για τους αντίστοιχους πίνακες του Θεόφιλου.
  • Αφηγήθηκαν  τι έγινε πριν και τι μετά από το στιγμιότυπο του πίνακα που διάλεξαν.
  • Κάθε ομάδα διάλεξε  και «ζωντάνεψε»  έναν πίνακα . Οι άλλες ομάδες προσπάθησαν να μαντέψουν/βρουν τον πίνακα.
  • Ζωγράφισαν τους ήρωες  και τους αφιέρωσαν ένα μικρό κειμενάκι, εκφράζοντας τα  συναισθήματά τους.
  • Άκουσαν και προσπάθησαν  να τραγουδήσουν τραγούδια για την Επανάσταση.

 

Στ. ΘΕΟΦΙΛΟΣ   ΚΑΙ  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

 

Δείξαμε στα παιδιά διάφορους πίνακες .

Έγραψαν τις λεζάντες  και συζητήσαμε για τα επαγγέλματα που ζωγράφισε ο Θεόφιλος γενικά. Τα παιδιά εκφράστηκαν ελεύθερα και αναφέρθηκαν σε δικές τους εμπειρίες.

  1. Με αφορμή τον πίνακα «Το μάζεμα των ελαιών»  εκπονήσαμε τις παρακάτω δραστηρότητες:
  • Παρατήρηση, ανάλυση του πίνακα.
  • Γραπτός λόγος: Τα παιδιά έγραψαν διαλόγους για τα πρόσωπα του πίνακα.
  • Επίδειξη εικόνων με θέμα την ελιά (αρχαία, παραδοσιακά και σύγχρονα ελαιοτριβεία, μύθος της ονομασίας της Αθήνας, χρήσεις του λαδιού).
  • Ζωγραφική (τα παιδιά ζωγράφισαν τους δικούς του ς ελαιώνες)

       2. Με αφορμή τους πίνακες «Υπαίθριοι κουρείς» και «Μέγα αρτοποιείο», εκπονήσαμε τις παρακάτω δραστηριότητες:

 

  • Παρατήρηση, ανάλυση των πινάκων.
  • Επίσκεψη στο λαογραφικό μουσείο «Ορφέα», όπου κατέγραψαν τα εργαλεία του κουρέα και του γεωργού , συζήτησαν για τον κύκλο του ψωμιού από το χωράφι ως το τραπέζι μας και σύγκριναν το χθες με το σήμερα με τη βοήθεια εικόνων .
  • Ζωγραφική (τα παιδιά ζωγράφισαν πινακίδες που θα ταίριαζαν σε ένα αρτοποιείο και σε ένα κουρείο).

     3. Με αφορμή τους πίνακες «Το καφενείο του Καραβού» και τον «Καφετζή», εκπονήσαμε τις παρακάτω δραστηριότητες:

 

  • Παρατήρηση και ανάλυση των πινάκων.
  • Συζήτηση και σύγκριση του χθες με το σήμερα ( με επίδειξη εκόνων).
  • Επίσκεψη στο παραδοσιακό καφενείο του Κουζούμ Μπέη, όπου τα παιδιά ενημερώθηκαν για την ιστορία του χώρου
  • Ζωγραφική (τα παιδιά ζωγράφισαν παραδοσιακά καφενεία της δικής τους αισθητικής ή επιγραφές για καφενεία)

      4. Με αφορμή τον πίνακα «Τουρκικό πεταλοποιείο», επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Σφακιωτών καθώς και το Κοντομίχειο Λαογραφικό Μουσείου στον Κάβαλο ,όπου εκεί τα παιδιά μέσα από βιωματικές δραστηριότητες γνώρισαν παλιότερα επαγγέλματα της Λευκάδας και τα εργαλεία των παλιών μαστόρων, καθώς και τα εργαλεία – αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν για τις καθημερινές ασχολίες τους οι κάτοικοι της παλιάς Λευκάδας.

 

 

Πολιτιστικό πρόγραμμα της Δ΄τάξης με θέμα : “Παραδοσιακά επαγγέλματα”

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να γνωρίσουν τα παραδοσιακά επαγγέλματα γενικά και ιδιαίτερα του τόπου τους.
  • Να κατανοήσουν και να εξηγήσουν το αντικείμενο ενασχόλησης κάθε επαγγέλματος .
  • Να μεταδίδουν γνώση στην ομάδα τους και σε όποιον άλλον ενδιαφέρεται να μάθει. .

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1.Συγκέντρωση υλικού (πληροφορίες, φωτογραφίες, παροιμίες, τραγούδια)

2.Δημιουργία του αλφαβητάριου με τα παραδοσιακά επαγγέλματα

3.Παζλ με πίνακες του ζωγράφου Θεόφιλου σχετικούς με τα επαγγέλματα και σύντομη αναφορά στον ίδιο τον ζωγράφο

4.Μουσικοκινητικό παιχνίδι σχετικό με τρία παραδοσιακά επαγγέλματα (κουδουνάς, καραγκιοζοπαίχτης, λατερνατζής)

5. Συνέντευξη από έναν παραδοσιακό επαγγελματία του τόπου μας

6.Δημιουργία μικρής ιστορίας με θέμα τον αργαλειό

7.Στα πλαίσια των επισκέψεων: α) στο Κοντομίχειο Λαογραφικό Μουσείο Καβάλου οι μαθητές μέσα από βιωματικές δραστηριότητες γνώρισαν παραδοσιακά εργαλεία και αντικείμενα και β) στο Πνευματικό κέντρο του Δήμου Λευκάδας ήρθαν σε επαφή με τον αργαλειό και την τέχνη της υφαντικής και παράλληλα με τη βοήθεια των εκθεμάτων του αρχαιολογικού μουσείου, έκαναν συσχέτιση με την υφαντική στα αρχαία χρόνια και στα σημερινά.

8.Δημιουργία θεατρικών σχετικών με παραδοσιακά επαγγέλματα από τους μαθητές και δραματοποίηση  τους την ώρα της Θεατρικής Αγωγής.

 

 

 

 

Πολιτιστικό πρόγραμμα της Γ΄τάξης με θέμα: “Φιλαναγνωσία”

ΕΠΙΤΕΥΧΘΗΚΑΝ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΤΟΧΟΙ:

 

  • ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
  • ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  • ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ, ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
  • ΑΝΑΠΤΥΞΗ  ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ
  • ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ
  • ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕΣΩ ΠΡΩΤΟΤΥΠΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
  • ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΝΕΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ
  • ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

  1. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
  2. ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ-ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  3. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
  4. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
  5. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ
  6. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ
  7. ΑΚΡΟΑΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ
  8. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟΔΕΝΤΡΟΥ
  9. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ

 

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ- ΟΜΙΛΙΕΣ- ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:

 

  • ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΠΕ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΛΕΥΚΑΔΑΣ

 ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟ ΥΛΙΚΟ:

  • ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
  • ΖΩΓΡΑΦΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ
  • ΒΙΒΛΙΟΔΕΝΤΡΟ
  • ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
  • ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

 

ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:

 

Συνηθίσαμε να λέμε πως το βιβλίο είναι ένας πολύτιμος φίλος. Και βέβαια είναι.Το βιβλίο προσφέρει πραγματική ψυχαγωγία. Πλουτίζει και διαμορφώνει τον συναισθηματικό μας κόσμο. Περιέχει το σύνολο της γραπτής γνώσης. Αποτελεί άμεση πηγή πληροφοριών. Διεγείρει τη φαντασία του αναγνώστη. Πλάθει εικόνες και σκηνές.

Πλουτίζει το λεξιλόγιο και διανθίζει την εκφραστική ικανότητα. Αποτελεί μέσο προβολής σκέψεων, απόψεων, επιχειρημάτων. Αποτελεί συνάμα τη γραπτή έκφραση του ανθρώπινου λογισμού. Οξύνει την κρίση του αναγνώστη. Τον βοηθά να αξιολογήσει τα επιχειρήματα που αυτό αντιπροσωπεύει. Γίνεται μέσο προβολής των ηθικών αξιών. Είναι δυνατό να συμβάλει στην προώθηση κάθε είδους ιδεολογίας. Μπορούμε εύκολα να ανατρέξουμε σε αυτό οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Δεν το αγγίζει η φθοροποιός δράση του χρόνου.

Εδώ θα έπρεπε να συμπληρώσουμε ότι η λεξιπενία που παρατηρείται στη χώρα μας είναι απόρροια της έλλειψης διαβάσματος. Ξεχνάμε τη γλώσσα μας, αδυνατούμε να εκφραστούμε, και ξεκοβόμαστε από την πλουσιότατη γλωσσική και πολιτιστική κληρονομιά που μας άφησαν εδώ και τόσους αιώνες οι πρόγονοί μας. Ας μη λησμονούμε ότι ο αμαθής όχι μόνο είναι καταδικασμένος σε επαχθείς εξαρτήσεις από τις οποίες δεν μπορεί να απαλλαχτεί αλλά περιορίζεται και από τον πάρα πολύ μικρό, τον ασήμαντο αριθμό των επιλογών που καλείται να κάνει με τη φτωχή φαντασία και την ισχυρή κρίση του, κρέμεται από τους άλλους, γίνεται εύκολο θύμα της άγνοιάς τους.

Μονάχα μ’ ένα βιβλίο στο χέρι, συγκεντρωμένος σε μια γωνιά, βρίσκεται κανένας ενώπιος ενωπίω, μόνος αντίκρυ στη συνείδησή του, σε συνάφεια με το νου του, που θέλοντας και μη, αρχίζει κι αυτός να ψελλίζει, να ζωντανεύει, να οραματίζεται. Τα μηχανικά μέσα στομώνουν τον νου, ενώ το βιβλίο τον ακονίζει.

 

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειαςμέσα από το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας υποστηρίζουμε ότι το λογοτεχνικό κείμενο μπορεί να ενεργοποιήσει όλους τους μαθητές, να ενισχύσει τη συνεργατική διδακτική διαδικασία και την αποκλίνουσα σκέψη των μαθητών. Η διαθεματική αξιοποίηση του λογοτεχνικού κειμένου μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και δημιουργίας στο σχολείο. Παράλληλα, υποστηρίζουμε ότι η δημιουργικότητα μπορεί να καλλιεργηθεί σε ένα περιβάλλον που διασφαλίζει την πρόσβαση σε όλους τους μαθητές, λαμβάνει υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις προηγούμενες μαθησιακές και κοινωνικές εμπειρίες τους και τις αξιοποιεί κατάλληλα. Ένα περιβάλλον στο οποίο οι ιδέες γεννιούνται, εξελίσσονται και αξιοποιούνται κατάλληλα.

Οι μαθητές ένιωσαν τη χαρά της συνεργασίας και της ανακάλυψης. Ανέπτυξαν πρωτοβουλίες, προβληματίστηκαν και τέλος δημιουργήθηκε ατμόσφαιρα αμοιβαίου σεβασμού στην τάξη, η οποία διευκόλυνε τη συνεργασία μεταξύ τους.